‘Ik wil dat mensen dansen op hun eigen kwetsbaarheid’

— TOM ZONDERMAN, FOTO HELEEN RODIERS

RUDESSE VULNÉRABLE

« La vie est un cercle vicieux », débite Maya Mertens aka Vieze Meisje, la musicienne électro amstello-bruxelloise/dra- maturge et performeuse qui avale, mâche et recrache les parfaites imperfections de la vie dans des chansons dans lesquelles elle se pose à la fois comme une dure à cuire et un être vulnérable. Chaque personne assistant à un concert de Vieze Meisje fait irrémédia- blement son entrée dans le club du Vieze Cirkel. « Je veux créer une cohésion aléatoire dans un monde qui fait des tours sur soi- même de façon infinie. »

NL “Life is a vieze cirkel,” debiteert Maya Mertens alias Vieze Meisje, de elektronicamuzikante slash theatermaker en performer die de volkomen onvolkomenheden van het leven inslikt, kauwt en weer uitspuwt. “Ik wil willekeurige samenhang creëren in een wereld die oneindig rondjes rond zichzelf draait.” 

waren meerdere dingen in mijn leven plots gestopt. Eerst dacht ik, oei, maar dan besefte ik dat dat een cadeau was. Ik kon from scratch herbeginnen. Mensen die de shirts kochten, hadden iets superexclusiefs in handen en ik speelde ook wel met onze gehechtheid aan spullen.” Kopers en omstanders vroegen zich af wie dan wel Vieze Meisje was die de shirts aan de man bracht, en welke muziek ze maakte. “De eerste input voor Vieze Meisje kwam er dus door wat andere mensen projecteerden op wat het zou kunnen zijn.”

Wie naar een concert van Vieze Meisje gaat, treedt onherroepelijk en onvermijdelijk toe tot de vicieuze meedogenloosheid van de Vieze Cirkel. “Er is geen voorwaarde voor je opname. Als je er bent, zit je erbij en maak je mee van het moment een momentum.” Vieze Meisje wil willekeurige samenhang creëren in een wereld die oneindig rondjes rond zichzelf draait, legt Mertens uit. “Daarom treed ik graag op in het midden van het publiek, zodat we een ‘360-gradenenergie’ creëren. Een concert is voor mij geen eenrichtingsverkeer, van ik stuur uit en jij ontvangt maar zoals het is. Ik kijk naar wat ik terugkrijg, en dat adapteer ik dan weer.”

De shows van Vieze Meisje weifelen daardoor tussen concert en performance. “Het is mij niet puur om de sonische ervaring te doen. Als het nodig is om een valse noot te zingen om te zeggen wat ik wil zeggen, dan verkies ik dat boven het melodieuze. De Vieze Cirkel gaat voor mij vooral over krachtig je eigen breekbaarheid vieren. Hoe bloter de teksten, hoe bruter de klanken vaak. Op die manier wil ik de mensen in het publiek uitdagen om te dansen op hun eigen kwetsbaarheden.”

HEIMWEE NAAR JEZELF

Reacties uitlokken, vragen en verwachtingen oproepen, het is de motor die Mertens draaiende houdt. “Het is fantastisch hoe makkelijk dingen soms in werking schieten. Wat ze niet minder valabel maakt. Als de lege huls doorspekt is van lading, dan vind ik dat niet minder waard dan iets waar je hard op hebt zitten broeden.”

Het concept is belangrijk, maar primeert niet, benadrukt ze. “Mijn songs gaan over werkelijke twijfels en tekortkomingen. Ik vind het spannend om stoer te zijn, en tegelijk mijn gebreken bloot te leggen.” Zo heeft ze heimwee naar “de meisjes die ik had kunnen zijn”, zingt ze in ‘Wakame’. “Hoe meer keuzes je maakt en je iemand wordt waar je misschien ook blijer mee bent, hoe meer je je ook realiseert wie je dan niet meer gaat zijn. Live zwaai ik naar meisjes in het publiek en denk ik: ik ben jou niet geworden, maar ik ben wie ik ben.”

VIEZE MEISJE
Feeërieën: 27/8, 19.30, Gare Maritime, www.abconcerts.be

TOUGH VULNERABILITY

EN ”Lifeisadirtycircle,”saysMaya Mertens, alias Vieze Meisje (“Dirty Girl”), the Amsterdam-born, Brussels- based electronica musician slash theatre maker and performer who swallows, chews and spits out life’s utter imperfec- tions in songs in which she wants to be tough and expose her vulnerability at the same time. Whoever goes to a concert of Vieze Meisje, inevitably and unconditional- ly joins the club of the Vieze Cirkel. “I want to create random coherence in a world that spins infinitely around itself.”

“Ik wilde geen arrogant Amsterdammertje worden dat alles binnen handbereik heeft,” zegt Maya Mertens. Een paar jaar geleden trok ze naar Antwerpen om “de eviden- tie” van zich af te schudden, en om er podiumkunsten te studeren aan het conservatorium. Verleid door enkele vrienden in Brussel zakte ze daarna nog verder zuidwaarts. “Brussel is op een heel onlogische manier de meest logische plek voor mij om te wonen. Ik word hier constant uit mijn lood geslagen,

Het podium heeft altijd een bijzondere aantrekkingskracht op haar gehad. “Zodra je op dat verhoogje gaat staan, of op iets wat in de ruimte tot podium benoemd is, accepteren mensen dat je iets gaat doen. Dat voelde ik al toen ik op de basisschool zat en er een open mic werd georganiseerd. De kracht die uitging van wat daar gebeurde, heeft mij in gang gezet om zelf die ruimte in te palmen.”

“Er ontstaat een intrigerende
energie zodra je op het podium klimt”

Wat Mertens zo wonderlijk vindt aan het leven, is hoe je van niets iets terwijl Amsterdam almaar gelikter wordt. Als je bent opgeleid om dingen in je op te nemen en weer uit te spuwen, is deze stad een betere plek. Wandel eens over het Vossenplein. De scènes liggen er voor het oprapen.”

Ze draait de muziek wat stiller in Hectolitre, een tot kunstenaarsresidentie omgebouwde swingersclub in de Marollen waar intussen creativi- teit vloeit in plaats van lichaamssappen. Mertens wentelde zich de voorbije jaren in het theater, trad ook op als performer, maar muziek beschouwt ze als de corebusiness van haar podiumpraktijken. Vijf jaar geleden ontbolsterde ze als muzikante met de kleurrijke synthsmartlappen van In Een Discotheek. Vandaag vormt ze samen met de Brusselse beatmaker Alan Van Rompuy alias Azertyklavierwerke het veelhoekige elektroni- cavehikel Vieze Meisje.

“Performen is voor mij een soort viering daarvan. Iemand die zegt: deze tafel is nu mijn podium, en ik ga jou proberen te vervoeren, dat vind ik heel mooi. Soms werkt het natuurlijk niet. Het is trial- and-error, maar juist dat hoort er ook bij.”

Optreden is voor Mertens de werkelijkheid verwerken, er iets uit puren en vooral hopen dat het resoneert bij de andere. “Mijn liedjes gaan vaak op heel bombastische manier over intieme dingen. Soms troost ik mezelf ermee, maar ze zijn niet helemaal voor mezelf bedoeld. Ik probeer altijd direct contact te maken met mijn publiek.”

SUPEREXCLUSIEVE SHIRTS

“Life is a vieze cirkel” kladde Mertens een paar jaar geleden in alcoholstift op een wit T-shirt. Ze verkocht hem als merch nog voor Vieze Meisje was geboren.

page44image44372288page44image44377856

44

page45image58157904

FOTO HELEEN RODIERS

Vieze Meisje

Geboren in Amsterdam als Maya Mertens

Studeert drama aan het conser- vatorium in Antwerpen, woont sinds vijf jaar in Brussel

Vormt samen met onder meer Casper Van de Velde de elektro- smartgroep In Een Discotheek

Werkt in het theater als
actrice, soundtrackleverancier of beeldend kunstenaar onder meer samen met Thomas Bellinck en Julien Neirynck

Bundelt pop, performance en rave in Vieze Meisje, een Nederlandstalig elektropopver- bond met Alan Van Rompuy alias Azertyklavierwerke, begin 2022 verschijnt haar debuut-ep

Nineties bouwt een online rouw resort: Memento Mori

events/nineties-bouwt-een-online-rouw-resort-memento-mori/

Eigenlijk zou Nineties nu de eerste repetitieweek van haar nieuwe locatievoorstelling Memento Mori erop hebben zitten. Toen Nederland half maart in de intelligente lockdown ging veranderde alles voor onze voorstelling drastisch. We wilden met Memento Mori een voorstelling maken over onze afstand tot onze eigen sterfelijkheid, maar de realiteit haalde ons in. De Corona-crisis is wellicht zelf al één grote mondiale Memento Mori geworden die niemand had kunnen voorzien. Daarnaast lijkt het theaterseizoen zo goed als afgeschreven en is repeteren en spelen in de vorm zoals we die kennen voorlopig onmogelijk. De huidige omstandigheden hebben ons dan ook gedwongen tot aanpassing van zowel concept, inhoud als vorm van de voorstelling. Maar er is goede hoop, het virus laat zich indammen en we kunnen weer meer en meer met elkaar en onder elkaar! Daarnaast zouden we Nineties niet zijn, als we niet weer met een gulzige energie deze onbekende situatie in zouden stappen. Ja je leest het goed, dubbele ontkenning, – en – maakt plus, Nineties zíjn we dus. En voor je het weet heb je een yell…

Vanaf volgende week beginnen we met repeteren aan Memento Mori 2020, een online rouw resort. Naast Yannick staan performers Marius Mensink, Ibelisse Guardia Ferragutti, Maya Mertens en Christiaan Verbeek op de (digitale) bühne. Julian Maiwald ontwerpt het (online) beeld en Esmée Thomassen stort zich op de kostuums. Josephine van Rheenen van De Dansers voegt zich in het team als bewegingscoach, niet omdat we te veel thuis zitten, maar voor de (groeps)choreografieën van de voorstelling. En last but not least gaan Anne Maike en Floor de voorstelling co-regisseren. 

Memento Mori is een live geconstrueerde theatrale en virtuele ontmoetingsplek, een cross-over tussen performance, dans, muziek, poëzie en web-art. Een immersief ritueel als ode aan de vergankelijkheid van de mens. Vanaf 15 juli is ons online resort open. Trek je badjas en je slippers aan en ga met ons mee op staycation om emotioneel te detoxen in deze Corona tijden. Bij ons kun je rouwen om alles wat niet meer is: onverwachte ontmoetingen, vanzelfsprekende aanrakingen of een zeker inkomen. Maar laat bij ons ook je tranen vloeien voor verloren tijden en dierbaren. In dit online oord wordt er stilgestaan bij het voorbijgaan der dingen. Hier is er plek voor het sentiment van verlies om te zien wat ons dierbaar is, want is het niet juist de tijdelijkheid van alles wat ons leven om te leven maakt?

Momenteel onderzoeken we de mogelijkheden om publiek ook in levende lijve bij de voorstelling aanwezig te laten zijn.

INTERVIEW VIEZE MEISJE HET BOS

Interview Maya Mertens (Vieze Meisje) 
(interview door Danielle De Nul)

Donderdagavond (12 september) presenteert Vincent van Meenen zijn nieuwe boek. Joke Emmers, Julien Neirynck & Maya Mertens ontfermen zich over de boekvoorstelling met een voorstelling naar het boek. We spraken met Maya over haar project Vieze Meisje en waarom mensen naar de boekvoorstelling moeten komen.

PROFICIAT, U BENT NU LID VAN DE VIEZE CIRKEL

Niks is te gek voor Vieze Meisje en daarom voelt ze zich goed in het Bos
waar alles prima is
waar er ook atypisch te werk kan gegaan worden
waar ze graag is,
Maya Mertens

Op 12 SEPT 2019 presenteert ze in Het Bos, samen met actrice Joke Emmers en performer Julien Neyrinck, het autobiografische boek van de bevriende schrijver, Vincent Van Meenen: “We houden zo van Anthi”

Waarom je moet komen?

“Omdat hij de letters in een hele mooie volgorde heeft weten te zetten”

winter 2018
Maya Mertens schrijft op haar muur life is a vieze cirkel
Ze tekent cirkels en ze schrijft de zin steeds opnieuw
Ze verkeert in een vrolijke, maniakale eenzaamheid door een break-up met haar elektrosmart-groep en door een break-up met haar lief

De zin belandt op T-shirts die ze besluit op de ‘markt’ te brengen
Stilletjes aan beginnen steeds meer mensen de T-shirts te dragen
‘Proficiat, u bent nu lid van de vieze cirkel’ De leden worden in een positie gewrongen

Maya Mertens is Vieze Meisje,
de middelpuntvliedende kracht van die cirkelbeweging
Haar personage – of nieuwe personificatie – ontstond tijdens een residentie bij muziekplatform Volta in Brussel
toen ze daar in de lente van 2019 werkte aan nieuwe muziek en een fanboy / fangirl samenwerking aanging met Alan Van Rompuy (a z e r t y klavierwerke)

Het resulteerde in een grillige set met diepere beats, in teksten waar ‘hunkerend op gecontempleerd’ mag worden en in het ontstaan van Vieze Meisje die tijdens SNOBS al eens kort haar opwachting maakte

Wanneer de frontale cortex er niet meer toe doet
en wanneer lichamen opgaan in de massa
dan zoekt Maya naar de rekbaarheid van Vieze Meisje. 
met een gulzigheid en brutaliteit
want zoals ze het zelf zegt: ze vertrekt vanuit de lege huls

Ze begint met de merchandise
De T-shirts, zelf gemaakt met de hand en kettingen (gegraveerde modellen)

Het is opportunistische sluikreclame
en een poging tot willekeurige samenhorigheid tot stand te brengen
In een wereld die oneindig rondjes draait om zichzelf

tegelijkertijd

Het is een ‘win win situatie’ roept ze door de microfoon
wanneer ze haar publiek ‘life is a vieze cirkel’ T-shirts probeert te slijten
om boodschappen van te kopen

Geïnteresseerde kopers kunnen kortingen krijgen
bijvoorbeeld als ze een influencer zijn
of als ze het T-shirt dragen op hun eigen podia
ook diversiteit krijgt korting
Eigenlijk kan iedereen altijd een korting bedingen
want met Vieze Meisje valt altijd te onderhandelen
Exclusiviteit voor iedereen

Maya’s werk rond vieze meisje ontstond uit een eenzaamheid
In die onbewaakte momenten kon er een eerlijkheid ontstaan
De lege handen werden een lege huls
werden een vieze cirkel

en zijn binnenkort al aan het werk te zien op:

14/09/2019 – NIGHT SHIFT @ VOORUIT
5/10/2019 – VIEZE MEISJE AMBER 19 @ SEXYLAND, NL
1/11/2019 – VIEZE MEISJE OVERLAST
2/11/2019 – NIGHT SHIFT @ BRAKKE GROND, NL

Daarnaast gaat Maya Mertens in 2020 nog samenwerken met Thomas Bellinck en Nineties Productions.

Op 12 September 2019 presenteert ze in het Bos, samen met actrice Joke Emmers en performer Julien Neyrinck het autobiografische boek van de bevriende schrijver, Vincent Van Meenen: “We houden zo van Anthi”

(interview door Danielle De Nul)